logó Kispesti Vass Lajos Általános Iskola

Tanulói feladatok - Fizika 8.


12.hét feladatai fizikából a 8.a osztály részére

Kedves Tanulók!

2020. június 2. és 5. között a következő feladatokat végezzétek el.


A színek

Az emberi szem több, mint optikai eszköz. Így működése sem magyarázható csak fénytani ismeretek alapján, különösen nem a színlátás képessége. A szín a szemünk segítségével bennünk keletkezett érzet, amelyet a látható fény kelt.

Ha a fehér fényt üvegprizmára bocsátjuk, a prizma nem csak megtöri a fénysugarakat, hanem színekre is bontja. A vörös, narancs, sárga, zöld, kék és ibolya színek között nincs éles határ, folyamatosan mennek át egymásba, folytonos színkép keletkezik.

Ha a prizma által felbontott fehér fényt összegyűjtjük, ismét fehér fényt kapunk. Ez azt bizonyítja, hogy a fehér fény összetett fény.

Ha előttünk esik az eső és mögöttünk süt a Nap, az égen szivárványt látunk.

Ilyenkor a napfény az esőcseppekben többszörösen megtörik, visszaverődik, felbomlik, s mi ezt látjuk szivárványnak. A testek színe attól függ, hogy róluk milyen fény jut a szemünkbe. Ezt pedig a test anyagi részecskéi határozzák meg. Ha például egy test csak a zöld fényt veri vissza, a többit elnyeli zöldnek látjuk. Lehet zöld egy test úgy is, ha csak a vörös fényt nyeli el és az összes többit, mint az összetett zöld színt visszaveri. Az átlátszó testek színe attól függ, hogy milyen fény jut rajtuk keresztül a szemünkbe.

Nézzétek meg a következő oktatófilmet!Oktatófilm

A hóvirág például azért fehér, mert szirmainak anyaga kevés fényt nyel el, többségét visszaveri. Az ibolya azért lila, mert szirmai a legrövidebb hullámhosszú látható fényből nyelik el a legkevesebbet, illetve a lila kiegészítő színéből, a sárgából a legtöbbet. Minden színnek megvan a maga kiegészítő színe. Ha csak két egymást kiegészítő színből áll a fénysugárzás, éppúgy fehéret ad, mint a Nap fénye. Három színből, pirosból, kékből, zöldből az összes többi szín kikeverhető. Ezért a színes filmek is erre a három színre érzékenyek. A színes tévé képernyőjén is hármas fényporbevonat van. Mi a színes fotón vagy a tévé képernyőjén több színt látunk, de ezek mind keverék színek.

Feladat:
  • A mellékelt letölthető dokumentumot (0 KB) olvassátok el figyelmesen és jegyzeteljétek ki a füzetetekbe!
  • Továbbá a tankönyvetek 19. leckéjét A fehér fény színekre bontása, színkeverés című fejezetet olvassátok át és értelmezzétek!

A beküldési határidő: 2020. június 9.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-06-02 11:42:11

Fizika feladat 8.b számára 12.hét

Kedves Tanulók!

2020. június 2. és 5. között a következő feladatokat végezzétek el.

Ezen a héten egy gondolattérképet szeretnék tőletek kérni, hogy mit tanultatok 8. osztályban fizikából!

Lehet szabadkezű rajz a füzetbe vagy Paint rajz esetleg Word formátum.

Niki néni

A beküldési határidő: 2020. június 9.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-06-01 18:02:29

11.hét feladatai fizikából a 8.a osztály részére

Kedves Tanulók!

2020. május 25. és 29. között a következő feladatokat végezzétek el.


Optikai eszközök gyakorlati alkalmazása
  • A fényképezőgép

A hagyományos fényképezőgép gyűjtőlencséjének az a feladata, hogy a sötétkamrába zárt fényérzékeny filmen kicsinyített valódi képet hozzon létre.
  • Az emberi szem

A szem a fényképezőgéphez hasonlóan, de annál sokkal tökéletesebben állítja elő a tárgyak képét. A fény a szembe a pupilla nyílásán át jut. A kép az ideghártyán jön létre, amelyen kiváltott inger a szemidegen át jut el az agyba.
  • A diavetítő

A vetítőgép domború lencséje a tárgyról a felfogóernyőn valódi, nagyított képet hoz létre. Ilyen kép akkor keletkezik, ha a tárgy a lencse egyszeres fókusztávolságán kívül, de a kétszeres fókusztávolságon belül van. A tárgy az átvilágítandó diapozitív film, melyet fordított állásban kell a vetítőbe helyezni, hogy a valóságnak megfelelő helyzetű képet kapjunk.
  • A mikroszkóp

Apró tárgyakról vagy metszetekről többszörösen nagyított képet alkot a mikroszkóp, amely legegyszerűbb esetben két gyűjtőlencséből áll. A tárgy felőli lencse a gyújtópontján kívül helyezett tárgyról nagyított, fordított állású, valódi képet alkot. Ezt nagyítja tovább a szem felőli lencse, mint egy egyszerű nagyító.
  • A távcső

A távoli tárgyak vizsgálatához távcsöveket használnak. A csillagászati vagy Kepler-féle távcső két lencséből áll. A nagy gyújtótávolságú tárgy felőli lencse a távoli tárgyról valódi, fordított állású, kicsinyített képet alkot. Ezt a szemfelőli lencse nagyítja. A csillagászati távcsővel a tárgyat fordítva látjuk. A Földi távcsövekbe ezért képfordító prizmákat is beépítenek.

Legyetek szívesek nézzétek meg a következő két érdekes oktatófilmet az optikai eszközökkel kapcsolatosan!Oktatófilm1, Oktatófilm2

Feladat:
  • Legyetek szívesek a fizika tankönyvetek 17. fejezetét Optikai eszközök gyakorlati alkalmazása címmel átolvasni!
  • Ezt követően válasszatok ki egy optikai eszközt, amiről egy szép, igényes posztert készítsetek el! Fotózzátok le, és a már jól ismert email címre küldjétek vissza!
A beküldési határidő: 2020. június 2.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-05-25 11:18:55

11. hét feladatai a 8.b számára

Kedves 8.b!

2020. május 25. és 29. között a következő feladatokat végezzétek el.

Feladat: (22 KB)

A beküldési határidő: 2020. június 2.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-05-24 19:36:54

10.hét feladatai fizikából a 8.a osztály részére

Kedves Tanulók!

2020. május 18. és 22. között a következő feladatokat végezzétek el.


Fénytani lencsék

A távcsövekben, mikroszkópokban, szemüvegekben a fény útját úgynevezett fénytani lencsékkel változtatjuk meg. A fénytani lencse két gömbfelületrész által határolt, átlátszó anyagú test.


Ha a lencse közepén vastagabb, mint a szélein, akkor domború, ellenkező esetben homorú lencséről beszélünk.

Ha a lencse anyaga a környezeténél optikailag sűrűbb, akkor a domború lencse a ráeső párhuzamos fénysugarakat egy pontba gyűjti össze. Ezért gyűjtőlencsének is nevezik.


A homorú lencse a ráeső párhuzamos fénysugarakat úgy töri meg, hogy azok széttartóan haladnak tovább mint a lencse mögül egy pontból indultak volna ki. Ezért a homorú lencséket szórólencsének is nevezik.
Mindkétfajta lencse fénytörése a prizma fénytöréséhez hasonló. A fényt a vastagabb részük felé térítik el, ha környezetüknél optikailag sűrűbb anyagúak.

A lencsék nevezetes sugármenetei
  • a, és d, ábra A lencsére az optikai főtengellyel párhuzamosan érkezik a fénysugár
  • b, és e, ábra A fénysugarak a fókuszpont irányából érkeznek a lencse síkjára
  • c, és f, ábra A lencse O középpontján átmenő fénysugár iránya nem változik

Nézzétek meg a következő oktatófilmet a tükrökkel és a lencsékkel kapcsolatosan! Oktatófilm

Feladat:
  • Tankönyvetek 74.oldalán található 16.anyagrészt A gyűjtőlencse és a szórólencse címmel legyetek szívesek átolvasni, értelmezni, átgondolni és ezt követően a füzetetekbe készítsetek egy precíz vázlatot!

A beküldési határidő: 2020. május 26.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-05-18 10:28:25

8. b fizika feladatai 10.hét

Kedves Tanulók!

2020. május 18. és 22. között a következő feladatokat végezzétek el.

Feladat:Színek és légköri jelenségek

A beküldési határidő: 2020. május 26.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-05-17 19:53:36

9.hét feladatai fizikából a 8.a osztály részére

Kedves Tanulók!

2020. május 11. és 15. között a következő feladatokat végezzétek el.


Fénytörés

Ha egy üvegpohárba vizet öntünk, s rajta átnézve vizsgáljuk a hozzá közel lévő tárgyakat, eltorzult képet látunk. A vízbe helyezett szívószál például megtörtnek látszik, pedig ha kivesszük a vízből, látható, hogy változatlan az alakja. Nem a szívószál törik meg , hanem a fény, amely a vízből érkezik a szemünkbe.
Ha a fénysugár eltérő fénytani sűrűségű anyagok határán átlép, iránya megváltozik. Ezt a jelenséget fénytörésnek nevezzük. A víz és a levegő határán mindig megtörik a fény, kivéve, ha éppen merőlegesen esik a vízfelületre.
Nézzétek meg a következő oktatófilmet!Fénytörés

A fénytörés törvényei
  • Ha a fény fénytanilag ritkább anyagból fénytanilag sűrűbb anyagba lép, akkor a beesési merőlegeshez törik.
Példánkon látható, hogy a fénysugár levegőből vízbe lép át.


  • Ha a fény fénytanilag sűrűbb anyagból fénytanilag ritkább anyagba lép, akkor a beesési merőlegestől törik.
Példánkon látható, hogy a fénysugár vízből lép át a levegőbe.

  • A beeső fénysugár, a megtört fénysugár és a beesési merőleges egy síkban vannak.
  • A merőlegesen beeső fénysugár irányváltoztatás nélkül halad az új anyagban tovább.
A prizma

A prizma háromszög alapú üveghasáb. Az oldallapjára érkező fénysugár az üvegen áthaladva kétszer is törést szenved.

Nézzétek meg a következő oktatófilmet!Prizma
Ha a prizma anyaga fénytanilag sűrűbb környezeténél például levegőben üveg prizma, akkor mindig a vastagabb vége felé töri meg a fényt.

Beadandó feladat

A mellékelt dokumentumot, átolvasása és értelmezése után másoljátok le a füzetbe a hozzá tartozó ábrákkal együtt! (0 KB)


A beküldési határidő: 2020. május 19.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-05-11 18:54:10

8.b feladatai 9.hét

Kedves Tanulók!

2020. május 11. és 15. között a következő feladatokat végezzétek el.

Feladat: Látás és optikai eszközök

A beküldési határidő: 2020. május 19.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-05-10 21:07:53

8.hét feladatai fizikából a 8.a osztály részére

Kedves Tanulók!

2020. május 4. és 8. között a következő feladatokat végezzétek el.


Fényvisszaverődés gömbtükörről
A leggyakrabban használt görbe felületű tükör a gömbtükör. Ha a gömb belső felülete tükröz, homorú, ha a külső, domború gömbtükörről beszélünk.

A gömbtükrök nevezetes elemei

Domború gömbtükör

A domború gömbtükörre a tengelyével párhuzamosan érkező fénysugarak visszaverődése után széttartanak. Nézzétek meg a következő oktatófilmeket a domború gömbtükör képalkotásárólDomború gömbtükör1 és a Domború gömbtükör2

Homorú gömbtükör

A homorú gömbtükör felületét úgy képzelhetjük el, mint apró síktükrök sokaságát. A ráeső fénysugarak visszaverődését így könnyen megszerkeszthetjük, ha a fényvisszaverődés törvényét alkalmazzuk.
  • Ha a tükörre eső sugárnyaláb az optikai tengellyel párhuzamos, a visszavert fénysugarak a fókuszponton haladnak át
  • Ha a fénysugár a fókusz irányából érkezik a tükörre, a tengellyel párhuzamosan verődik vissza
  • Az optikai középpontba érkező sugarak a tengelyre szimmetrikusan verődnek vissza.

Nevezetes sugármenetek


Nézzétek meg a következő oktatófilmet a homorú gömbtükör képalkotásáról Homorú gömbtükör1, és a Homorú gömbtükör2

Beküldendő feladat:
  • Legyetek szívesek a tankönyvetek 69-73. oldalig terjedő a homorú gömbtükörről és a domború gömbtükörről szóló anyagrészt figyelmesen elolvasni, értelmezni, átgondolni.Ezt követően pedig egy precíz vázlatot készítsetek belőle!

A beküldési határidő: 2020. május 12.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-05-04 17:29:25

Fizika feladat 8.b számára 8.hét

Kedves Tanulók!

2020. május 4. és 8. között a következő feladatokat végezzétek el.

Feladat: Lencsék

A beküldési határidő: 2020. május 12.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-05-04 09:20:06

7.hét feladatai fizikából a 8.a osztály részére

Kedves Tanulók!

2020. április 27. és 30. között a következő feladatokat végezzétek el.

Holdfogyatkozás

A Holdfogyatkozáskor a Hold fokozatosan a Föld árnyékkúpjába kerül. Teljes holdfogyatkozáskor, amikor a Föld árnyéka teljesen eltakarja a Holdat, a szórt fény miatt a Hold halványvörös korongnak látszik. Nézzétek meg a következő videót a Holdfogyatkozásról. Holdfogyatkozás

Napfogyatkozás

Napfogyatkozáskor a Hold fokozatosan takarja el előlünk a Napot. Teljes napfogyatkozáskor a teljes fedés ideje alatt a napkorona és annak jelenségei is megfigyelhetőek. Nézzétek meg a következő videót a Napfogyatkozásról. Napfogyatkozás

Fényvisszaverődés síktükörről
A környezetünkben lévő tárgyakat csak akkor látjuk, ha róluk fénysugár érkezik a szemünkbe.

A fényvisszaverődés törvényei

Ha egy síktükörre fénysugár érkezik, szabályos fényvisszaverődés történik. A visszavert fénysugár haladási irányát a beesési szöggel jellemezzük. Beesési szögön a beeső fénysugár és a beesési pontba a felületre állított merőleges által bezárt szöget értjük. A beesési merőleges és a visszavert fénysugár által bezárt szög a visszaverődési szög.
A síktükörről a fénysugár úgy verődik vissza, hogy
  • a beesési szög egyenlő a visszaverődési szöggel
  • a visszavert fénysugár a beeső fénysugár és a beesési merőleges által meghatározott síkban van.
Megfigyelhető, hogy a síktükörben látott látszólagos kép nagysága és állása a tárgyéval megegyező. Azaz a kép egyenes állású, eredeti nagyságú, de a jobb és bal oldalakat felcseréli.

Feladat:
Legyetek szívesek a tankönyvetek 58-60.oldalait többször is figyelmesen elolvasni, értelmezni. Ezt követően készítsetek egy vázlatot a füzetbe a fényvisszaverődés anyagrészből!








A beküldési határidő: 2020. május 5.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-04-27 18:12:06

7. hét feladatai 8.b számára

Kedves Tanulók!

2020. április 27. és 30. között a következő feladatokat végezzétek el.

Feladat: Gömbtükrök

A beküldési határidő: 2020. május 5.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-04-27 17:41:50

6.hét feladatai fizikából a 8.a osztály részére

Kedves Tanulók!

2020. április 20. és 24. között a következő feladatokat végezzétek el.

Optika (Fénytan)
„ Nap, ki megvoltál az élet kezdetén is, Gyönyörűen ragyogsz az égen. Ha keleten megjelensz, fényed szépséggel tölti el a földet. Ha világítasz, fényed elárasztja a világot, sugaraid körülölelik a Földet, és mindazt, amit rajta életre hívtál."
(Ekhnaton fáraó naphimnuszának kezdősorai)

A Nap szétárasztja sugarait, melegíti a Földet, párologtatja a vizeket, életben tartja a növényeket, megvilágítja a testeket, lebarnítja a bőrünket. Változások sokaságát hozza létre ez az óriási energiával rendelkező testből kiinduló sugárzás. Ezért az egyiptomiak Rá néven istenként tisztelték a Napot.

Nézzétek meg a következő érdekes filmet a Napról Nap

Nézzétek meg a következő oktatófilmet 3 perc 55 másodpercig. oktatófilm

Feladat
A Fizika tankönyvetek 54 – 57.oldalát olvassátok el és készítsetek belőle vázlatot.






A beküldési határidő: 2020. április 28.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-04-20 18:05:43

8.b feladatai 6.hét

Kedves Tanulók!

2020. április 20. és 24. között a következő feladatokat végezzétek el.

Feladat:Fényvisszaverődés, fénytörés

A beküldési határidő: 2020. április 28.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-04-20 08:49:37

8.a osztály feladatai fizika tantárgyból (4-5.hét)

Kedves Tanulók!

2020. április 6. és 8. között vagy 2020. április 15. és 17. között a következő feladatokat végezzétek el.
A tavaszi szünetben pihenjetek.

A 4-5.digitális oktatási hét feladatait a következő letölthető dokumentumban találjátok meg itt (0 KB)
Arra kérlek benneteket, hogy a feladatok megoldásait, válaszaitokat a megadott határidőig küldjétek vissza!


A beküldési határidő: 2020. április 21.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-04-06 15:53:37

Feladatok 8.b 4-5.hét

Kedves Tanulók!

2020. április 6. és 8. között vagy 2020. április 15. és 17. között a következő feladatokat végezzétek el.
A tavaszi szünetben pihenjetek.
Nézzétek meg 2 filmet, amelyben tojásos kísérleteket láthattok.
Akinek van kedve, el is végezheti a kísérleteket.

3 fantasztikus kísérlet tojással

Kellemes húsvéti ünnepeket kívánok!
Niki néni

A beküldési határidő: 2020. április 21.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni.
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-04-06 09:36:15

3.hét feladatai a 8.a osztály részére

Kedves Tanulók!

2020. március 30. és április 3. között a következő feladatokat végezzétek el.

1.

Segítség! Az elektromosság és a mágnesség anyagrész összefoglalásának kiegészítése.
  • Az összefoglalás vázlatának készítése közben a tankönyvetek 116.oldalán található fogalomtárban az elektromosság és a mágnesség témakörében lévő általatok már ismert vagy tanult fogalmak listája.

2.

Az elektromosság és a mágnesség anyagrész összefoglalása. Az elektromos és a mágneses mező kölcsönhatásai:
  1. Az elektromos tulajdonságú részecskék mozgás közben mágneses mezőt hoznak létre.
  2. A változó mágneses mező elektromos mezőt hoz létre.Ez a folyamat az elektromágneses indukció.
  3. Lenz törvénye: Az indukált áram iránya mindig olyan, hogy mágneses hatásával akadályozza az indukciót létrehozó mozgást, változást.
  4. Nézzétek meg a következő összefoglaló filmet: oktatófilm1.
  5. Ezt követően térjünk át a váltakozó áram létrehozására.A nyugvó tekercs előtt forgó mágnes a tekercs belsejében váltakozó mágneses mezőt, így elektromágneses indukciót hoz létre.Ilyen esetben a zárt tekercsben váltakozó áram indukálódik.
  6. A váltakozó áram hatásai: hőhatás, élettani hatás, kémiai hatás, mágneses hatás.
  7. Nézzétek meg az ezzel kapcsolatos kis összefoglaló filmet is! oktatófilm2
  8. Ismételjük át, amit a transzformátorról tanultunk. A transzformátort két közös vasmagon lévő tekercs, egy primer és egy szekunder tekercs alkotja. Ezeknek nagy szerepe van a távvezetékrendszereknél is.
  9. Nézzétek meg az ezzel kapcsolatos kis oktatófilmet. oktatófilm3 
  10. Továbbá olvassátok el a tankönyvetek 46.oldalától a 49. oldaláig és a Tankönyvetek 51-52.oldalán található összefoglalást.
Feladat: Készítsetek az összefoglalásból egy vázlatot a fizika füzetetekbe!


A beküldési határidő: 2020. április 7.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-04-01 11:29:19

Feladatok: 8.b 3.hét

Kedves 8.b!

Március 30-tól április 3-ig az alábbi feladatokat végezzétek el!
A feladatot itt találjátok meg: (20 KB)
Jó munkát kívánok!

A beküldési határidő: 2020. április 7.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-03-30 09:28:35

Feladatok március 23-27

Kedves 8.b osztály!

Feladat: PowerPoint készítése (5 dia tartalommal)
3 témakör közül választhattok!
-Jedlik Ányos élete és találmányai
-Transzformátor megalkotása (Bláthy Ottó, Zipernowsky Károly, Déri Miksa)
-Elektromos áram útja erőműtől a fogyasztókig

Ezt a munkát küldjétek el a központi e-mail címre!
Határidő: 2020. április 3.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Sziráki Nikoletta

Módosítva: 2020-03-23 18:32:04

Feladatok 2020. március 23-27.

Kedves 8.a osztályos diákok!

2020. március 23-27. között a következő feladatokat végezzétek el.

  • Egy kis kitérő a Víz világnapja alkalmából: film megtekintése.
  • Kérdés: Bolygónk hány százalékát borítja víz?
  • Házi feladat: film megtekintése! Válaszold meg a következő kérdést: Mi a legegyszerűbb takarékossági módszer?


Határidő: 2020. április 3.

A beküldés módja:
  • Az elkészült munkákat a vass@egressy.info címre kell elküldeni
  • A tárgyhoz írjá(to)k be az osztályotok, majd a tantárgy nevét kötőjellel elválasztva. Végül a saját neveteket/tanuló nevét. (pl. Tárgy: 5.B - informatika - Kiss Pista)

Szerző: Nagy Győry Tamás

Módosítva: 2020-03-23 17:06:44

Ahogy a legtöbb honlap, ez a webhely is használ sütiket a weboldalain.