logó Kispesti Vass Lajos Általános Iskola

Oktatási módszerek - nevelési célok


Oktatási módszerek és nevelési célok

Alapjában véve a feladat egy a pillanatnyi helyzethez igazított oktatási projekt volt. A karantén idején született az ötlet, amikor már a gyerekeknek nagyon hiányzott a közös játék, a közös tanulás, egy szóval a közösség. Ennek ellenére normál körülmények között is felhasználható online eszközökkel támogatott dráma oktatás vagy szakkör megvalósítására.

Megvalósításnál figyelembe vettem John Dewey (1859–1952) elveit, amelyek szerint:
  • A tanulásnak a személyes tapasztalaton kell alapulnia.
  • A tanításnak figyelembe kell vennie a tanulók fejlődési szükségleteit és érdeklődését.
  • A tanulónak aktívan részt kell vennie saját tanulási folyamatainak alakításában.
  • A tanulót a közösség ügyeiben való aktív részvételre, a közösségért felelősséget érző polgárrá kell nevelni.
Projektünknek volt előre meghatározott kezdete és vége, a tanulók együttműködésén alapult és a végén egy konkrét mű, egy Virtuális Képtár született.

Fontos volt számomra, hogy a gyerekek elsajátítsák a tantervben előírt ismereteket, de talán még fontosabb a személyiségfejlesztés és a segítségnyújtás a bezártság káros hatásainak leküzdésében.
4. évfolyamos gyermekekről van szó. Esetükben is különösen fontos a közösséghez tartozás igényének felkeltése, az együttműködés formáinak elsajátítása:
  • Nagy váltás következik az életükben. Felsősök lesznek, új helyzetet teremt és új kihívásokkal kell szembenézniük. Egymást segítve, közösen megküzdeni a nehézségekkel sokkal könnyebb, mint az egyes embereknek külön-külön.
  • Ahogy egyre nőnek, a gyermekek életében egyre nagyobb szerepet kapnak a kortárscsoportok. Annak, aki képes eligazodni egy csoporton belül, és megtalálja a helyét, szerepét, sőt jó irányba tudja befolyásolni a csoport működését sokkal könnyebb lesz az élete. Az sem mindegy, hogy egy kortárscsoport milyen irányban indul el, milyen értékeket követ és a tagok képesek a csoport működését kritikus szemmel nézni, és jó irányba befolyásolni.
  • Ma már, és ma még nem tudhatjuk gyermekeinket hova sodorja a szél vagy hol teszi majd le. Olyan foglalkozással fogják szemben találni magukat, amiről mi még csak nem is hallottunk, vagy olyannal, amivel mi már meg sem birkóznánk. Egy biztos: Ha felnőnek és megkezdik pályájukat, egy nagyobb gépezet részeként, akkor is egy csoport tagjaivá válnak, ahol pedig már elvárás, hogy mindenki a legjobbat nyújtsa, egy közös cél megvalósítása érdekében.
Nincs is annál szebb, ha valaki elkezd tartozni egy közösséghez, ami aztán folyamatosan húzza őt felfelé. A társaságba történő beszinkronizálódásban láttam az oktatásom hatékonyságát. A gyerekek természetesen csoporton belül is észrevették, hogy mennyivel könnyebb volt együtt dolgozni, ha valaki nem hátráltatta őket, vagy még ügyesebb volt, mint szokott.

Azt is gondolom, hogy így könnyedén valósult meg az integrálás, valamint a fejlődési eltérések értő kezelése. Ugyanakkor elősegítette a differenciálás lehetőségét, azáltal, hogy kifejezetten támogatta a kevésbé ügyes gyerekek fejlődését is.

Szerző: Mayer Virág

Módosítva: 2020-07-09 14:42:30

Ahogy a legtöbb honlap, ez a webhely is használ sütiket a weboldalain.